Publiczna Szkoła Podstawowa im. ppor. Karola Niedzielskiego "Dobosza"

26-220 Stąporków

e-mail- nieklan@pspnieklan.szkolnastrona.pl

Wędrówka po Ziemi Świętokrzyskiej

#PoznajPolskę w klasach 4-6

Dzięki dofinansowaniu w kwoce 5000 złotych z „Poznaj Polskę” uczniowie klas 4-6 zwiedzili Chęciny, Tokarnię oraz inne atrakcje Ziemi Świętokrzyskiej.
Na początku naszej wyprawy zwiedziliśmy Pszczeli Dworek w Dyminach. „Misją Zespołu Pasiek Świętokrzyskich „Pszczeli Dworek” jest szeroko pojęta edukacja ekologiczna i pomoc w kształtowaniu postaw życia w zgodzie z naturą.” i tak właśnie czuliśmy się oprowadzani po wielkim terenie Dworku. Była czas na poznanie pracy pszczelarza, podziwianie zwierząt, kosztowanie miodów oraz zabawę. Byliśmy zachwyceni.
W drodze do Chęcin pogoda spłatała figla i zaczęło padać. Nie przestraszyło to wytrwałych wędrowców i ruszyliśmy z Panią przewodnik na królewski szlak prowadzący do zamku.
Zachowane w bardzo dobrym stanie ruiny chętnie ugościły nas, ciekawych bogatej historii Polski w tle z naszym średniowiecznym zamkiem. Zwiedziliśmy skarbiec, weszliśmy na wieżę oraz zabawiliśmy się w rycerzy. Takie spotkanie z historią podobało się nam bardzo. Ale gdy zobaczyliśmy elementy, którymi „wybijano” z głowy (dosłownie czasem) złe czyny ucieszyliśmy się, że żyjemy w naszych czasach. Ciekawostką było również odszukiwanie herbów rodzinnych. Niektórym się nawet udało dotrzeć do pochodzenia swojego rodu.
Następnym punktem naszej wędrówki była Tokarnia - Muzeum Wsi Kieleckiej – Park Etnograficzny w Tokarni powitał nas ulewą oraz niespodzianką w postaci ekipy filmowej, która kręci obecnie film „Sami swoi – początek”. Obejrzeliśmy z oddali pracę filmowców i ruszyliśmy zwiedzać. Zwiedziliśmy Zagrodę Czernikiewiczów w Bodzentynie, wiatrak kamienny, a także sektory: małomiasteczkowy, wyżynny, lessowy, świętokrzyski, a także dworsko – folwarczny. W każdym z nich poznawaliśmy ciekawą historię związaną z tymi miejscami. Mimo pogody każdy chłonął opowiadania Pani przewodnik z wielkim zaciekawieniem.
Nasza świętokrzyska wyprawa była naprawdę bardzo udana mimo niesprzyjającej aury.